

Kinda Kommun
Rekryteringskampanj
Kinda Kommun hade ett stort behov att hitta räddningspersonal i beredskap (RIB), tidigare kallat deltidsbrandmän. Rekryteringen gick trögt och man ville prova något annat.
Uppdraget
NTM Media fick i uppdrag att hjälpa Kinda Kommun att hitta en bra och innovativ lösning på problemet. Ett första möte bokades och vi kunde tillsammans diskutera de olika möjligheterna som fanns för att bäst nå ut till potentiella intressenter.
- Filmproduktion
- Sociala Medier
- Print och digital annonsering


Rörligt för intresse
Vi kom snabbt överens om att rörligt material är den bästa idén! Tillsammans valde vi att skapa en film som visar hur en RIB-anställds dag ser ut och på så sätt skapa intresse för det spännande yrket.
Tillsammans med vår kreativa reklambyrå Fluid skapade vi två olika filmer – en längre version på drygt två minuter och en kortare på 30 sekunder. På så sätt finns det fler möjligheter att använda filmen i olika kanaler framöver också = mer långsiktigt.
Efter mycket idébollande, planering och fundering kunde vi leverera ett förslag till kunden vars kampanj skulle starta så snart som möjligt.
Räckvidd som når ut
Vi rekommenderade även kunden att investera i vårt ”Premium XL-paket”, innehållande både print- och digital annonsering samt Facebookannonsering, vilket de tyckte var en god idé och som gav det goda resultatet kunden önskade.
“Jag tycker kampanjen har gått jättebra! Vi har fått bra spridning och framför allt väldigt positiv uppmärksamhet och cred”
Key Takeaways
1. Rekrytering kan vara en utmaning och det kan vara en god idé att tänka utanför boxen för att hitta innovativa lösningar.
2. Rörligt material kan vara en effektiv strategi för att skapa intresse och sprida budskapet till en bredare publik.
3. Användningen av olika format som kan användas i olika kanaler kan vara mer långsiktigt och kostnadseffektivt.
4. Det är viktigt att utvärdera olika alternativ och att välja en lämplig reklambyrå för att maximera kampanjresultatet.
5. Investerande i olika marknadsföringskanaler kan ge bättre resultat och öka räckvidden för en kampanj.

