Hållbarhet
Hem » Hållbarhet
Tillsammans för hållbara lösningar
Som en av Sveriges största mediebolag är vi en viktig samhällsaktör. Genom oberoende och modig journalistik bidrar vi till ett mer öppet, demokratiskt och hållbart samhälle.
Målsättningen för vårt hållbarhetsarbete är att bidra där vi kan och påverka omvärlden där det är möjligt. Vi strävar hela efter att minimera vår klimatpåverkan genom att ställa höga krav på våra leverantörer och samarbetspartners och vi arbetar aktivt med att stärka den sociala hållbarheten genom att verka för ökad jämställdhet, mångfald och inkludering.

Några exempel på vad vi gör
- Vi strävar hela tiden efter en jämlik och inkluderande nyhetsrapportering där alla röster i samhället får komma till tals. Genom initiativet ”50/50” mäter vi dagligen vår journalistik och analyserar hur många kvinnor respektive män som förekommer i vår lokala nyhetsbevakning.
- I alla våra sponsringssamarbeten kräver vi att våra samarbetspartners aktivt arbetar med jämställdhet, mångfald och inkludering. För att ingå avtal med oss behöver föreningar kunna redogöra för hur man långsiktigt arbetar strategiskt med dessa frågor.
- Vi värdesätter mångfald och utvecklas genom att ta vara på våra medarbetares skilda erfarenheter och perspektiv.
- En arbetsgrupp inom NTM arbetar aktivt och långsiktigt med frågor som rör jämställdhet, mångfald och inkludering.
- Vårt distributionsbolag Svensk Hemleverans har ett tydligt hållbarhetsfokus som genomsyrar hela verksamheten. En av våra styrkor är vår samdistribution. När vi kör ut morgontidningen så delar vi också ut paket och brev. På så sätt utnyttjar vi den redan befintliga leveranskedjan. Det är både smart och hållbart för miljön.
- När det är möjligt cyklar eller går alltid våra tidningsbud. Det gör att 98 % av våra leveranser i tätorter är emissionsfria.
- Vi jobbar hela tiden systematiskt för att energieffektivisera och minska vår energiförbrukning i våra fastigheter och verksamheter.
- Vår strävan är att alltid arbeta med hållbara investeringar och vi lägger stor vikt vid att upprätthålla ansvarsfulla affärer genom hela värdekedjan.
En del av NTM
Mediebolaget NTM Media ägs av NTM, en stiftelseägd koncern med hjärtat i den lokala journalistiken. I koncernen ingår även distributionsbolaget Svensk Hemleverans, tryckeriverksamheten Pressgrannar och flera reklambyråer.
Tillsammans bygger vi en hållbar mediekoncern som tar ansvar för framtiden.