När Coop Forum i Visby bytte namn till Stora Coop hörde de av sig till oss på NTM Media för att spetsa till sin kommunikation. Butiken fick ett ansiktslyft. Att gå och handla blev en upplevelse. Idag sköter NTM Media annonseringen för alla Coops 10 butiker på Gotland och Stora Coop Visby blev 2022 Gotlands bidrag till Stora turismpriset i kategorin Årets besöksmål.
Butiken i Visby består, förutom av standardsortiment som går att hitta i de flesta Coop-butiker, av flera avdelningar för olika lokalproducenter, en klädhörna man valt att kalla ”Sudermalm” och det egenstartade skivbolaget ”Coop Records” som säljer LP-skivor. Dessutom leder Stora Coop vägen inom minimering av matsvinn och har gått från att slänga 120 ton mat per år till nästintill noll. Av matsvinnet tillverkas gödningsjord som de säljer ute i butiken och spritdrycken “Spill” som säljs på Systembolaget.
NTM Medias uppdrag blev att förändra allmänhetens uppfattning av Coop Gotland. Från storhandlade i vilken medelstorstad som helst, till ett besöksmål i sig. Resultatet blev fortlöpande ”Always on”-marknadsföring med en bred mediemix för att göra Coop Gotland till ”top of mind” när det kommer till livsmedel på Gotland. Budskap i annonseringen tilläts dessutom att ta ut svängarna, för att matcha butikskonceptets kreativa höjd.
”Det är ett nöje att arbeta med Coop. Jag läste ett citat om dem som löd ”En butik som utmanar bilden av vad en livsmedelsbutik är och kan vara”, och jag kan bara hålla med. De har alltid spännande saker att kommunicera och vi är tacksamma att vi får hjälpa dem och vara länken till gotlänningarna och alla turister som besöker ön.”
Skicka ett meddelande till oss och fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig!