Hem » Artiklar & Nyheter » Sociala medier svämmar över av bedrägerier – därför behövs ansvarsfulla lokala medier
Cyberkriminalitet har blivit en miljardindustri och techjättarnas vilja att stoppa detta kan ifrågasättas. Men SVT:s granskning visar inte bara på sociala mediers mörka baksida – den synliggör också vikten av redaktionella medier som faktiskt tar ansvar för hela den publicistiska miljön, där såväl nyheter som annonser granskas innan de når publiken.
Sociala medier – en arena för desinformation
Vi lever i en tid där allt från krig till ekonomiska kriser skakar vår värld. Samtidigt sprids desinformation snabbare än någonsin via sociala medier. Där finns ingen ansvarig utgivare, ingen som faktagranskar eller tar ansvar för innehållet – vare sig det gäller inlägg eller annonser.
Det här handlar inte bara om allmänhetens förtroende för medier – utan också om annonsörernas möjlighet att faktiskt nå fram. Undersökningar visar att 5 av 10 svenskar har stort förtroende för sin lokala morgontidning, medan inte ens 1 av 10 litar på sociala medier. Dessutom består en stor del av trafiken där av bottar och fejkade konton vilket urholkar annonsers verkliga effekt. Forskning visar också att reklambudskap ofta försvinner i bruset och saknar den kontext som krävs för att skapa riktig genomslagskraft.
Därför gör lokala medier skillnad
Som en av Sveriges största koncerner för lokalmedia vill vi inom NTM lyfta vikten av ansvarsfull journalistik och en trygg annonsmiljö. För oss är det fria ordet en grundpelare och vi står för en publicistisk tradition där både redaktionellt och kommersiellt innehåll granskas. Det innebär att våra annonsörer kan lita på att deras budskap syns i en trovärdig kontext och att du som läsare inte behöver oroa dig för att bli vilseledd.
I termer av räckvidd är NTM en lokal nyhetsgigant, men det som verkligen särskiljer oss är kvaliteten i varje enskilt besök. Vi säljer inte billig räckvidd som bara ser bra ut på pappret. Vi skapar äkta möten med riktiga människor i en trovärdig miljö där både journalistik och annonsering vilar på ansvar och förtroende.
Lokal journalistik bygger trovärdighet och effekt
I Sverige använder fler än 8 av 10 sociala medier dagligen. Det har skapat en attraktiv annonsplattform – men det betyder inte att det alltid är den bästa investeringen.
Annonsmarknaden fortsätter att öka. Under 2024 växte de totala annonsinvesteringarna med 5,0% jämfört med 2023. Men ökad investering betyder inte automatiskt ökad effekt. När räckvidd blir en jakt på siffror snarare än kvalitet, riskerar budskap att förlora sin genomslagskraft
Därför fokuserar vi på relevant räckvidd i en trovärdig kontext. När du annonserar via oss når du riktiga människor – engagerade läsare som värderar lokala nyheter och har förtroende för innehållet de tar del av.
Vi granskar – och agerar
Cyberkriminaliteten är naturligtvis en utmaning även för oss men vi tar den striden och vårt ansvar på största allvar. Genom ett nära samarbete mellan våra redaktioner och annonsavdelningar kan vi tidigt upptäcka och stoppa oseriösa annonsörer och rena bedrägerier.
Vi gör allt för att skydda våra läsare och annonsörer och vi bygger långsiktiga relationer baserade på trygghet och transparens. Precis som sociala medier har vi räckvidden. Men det är kvaliteten i varje enskilt besök som skiljer oss från mängden och det är därför vårt erbjudande tål att granskas.
Emelie Nilsson
Affärsområdeschef NTM Media