LULEÅ LOKALTRAFIK

Marknadsföring som resulterade i ett bussdop

Allt började med en kul idé. En pitch, några träffar och massor av marknadsföring senare bjöds Luleåborna till Södra hamnplan för att delta på ett spektakulärt bussdop med Luleå lokaltrafik och huvudpersonerna Zacke och Johanna Fällman på scenen.

I snart hundra år har Luleå lokaltrafik, LLT, trafikerat Luleås gator. I dag har bolaget 75 bussar, 200 medarbetare och kör 3,7 miljoner kundresor på ett år. Norr Media och LLT har samarbetat under många år. Ett samarbete som förändrats över tid, förr handlade det främst om traditionsenliga annonser i papperstidningen. I dag är Norr Medias kommunikationsavdelning en av LLT:s mediapartners som tar helhetsgrepp för att hjälpa med allt som rör marknadsföring och kommunikation.

Bussdopet

Ett exempel på samarbete är det omtalade bussdopet 2019. Det hela började med att några medarbetare vid Norr Media klurade på roliga idéer för olika kunder, däribland LLT. Att namnge bussar efter lokala Luleåprofiler som på olika sätt gör gott för kommunen var en av idéerna som gick vidare och pitchades för kunden.

– Jag blir varm i hjärtat varje gång jag tänker på bussdopet, säger Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef vid LLT. 

PROFILERNA

Sagt och gjort. Profilerna som valdes ut var rapparen Zacke Zakarias Lekberg och Luleå hockey/MSSK-stjärnan Johanna Fällman. Båda fotograferades i Norr Medias studio för att sedan få sin bild på varsin buss. För att bjuda in Luleåborna, berätta om evenemanget och skapa en hype marknadsfördes bussdopet i många olika kanaler.

RESULTATET

Marknadsföringen gav resultat. Evenemanget på Södra hamnplan i Luleå lockade människor i alla åldrar. Här bjöds på en minikonsert med Zacke, hockeyutmaning med Johanna Fällman, fikaförsäljning och tävlingar med fina priser.

Det här är life goals. Det känns helt fantastiskt roligt, sa Johanna Fällman i samband med eventet.

Zacke höll med: Det känns väldigt hedrande.

Efter bussdopet fick LLT flera förslag på ytterligare profiler som skulle kunna pryda bussarna. En av dessa var Luleå baskets lagkapten Tim Kearney.

”Vi vill att vår lagkapten Tim Kearney ska göra Luleå hockeys Johanna Fällman sällskap på LLT:s bussar”, skrev man på lagets sociala medier. 

Och så blev det – en stund senare överraskades Kearney med en egen buss, och det i halvtidsvilan av säsongspremiären mot Wetterbygden.  

Jag hade ingen aning, det blev en riktig överraskning. Jag är sjukt nöjd – och så fick vi vinna matchen också, sa han efteråt. 

Anna Kowal Lindbäck beskriver Norr Media som en proaktiv, lyhörd och engagerad partner som överraskar och tänker utanför boxen. 

Varje gång vi ses och hörs så utmynnar det alltid i kreativa idéer, skratt och glädje, säger hon. 

INSPIRERAS AV FLER KUNDCASE
Digital närvaro

Tingstad möbler

Strategi som stärker kundens digitala närvaro och påverkar den allmänna uppfattningen om utbudet i butiken.
Mässkampanj

Beijer bygg Uppsala

Vi skapade ett koncept kring byggmässan och tog fram material som marknadsförde kundeventet i alla NTM Media Upplands kanaler
Nedräkningskampanj

TGI Fridays Uppsala

Vi hjälpte TGI Fridays att föra fram sitt budskap och höja förväntningarna med en nedräkningskampanj!

Vill du veta mer om hur vi hjälper företag att nå ut?

Ditt namn *
E-postadress *
Telefonnummer (frivilligt)
Berätta om ditt ärende till NTM Media *

Läs vår personuppgiftspolicy här. Fält märkta med * är obligatoriska

Ditt namn *
E-postadress *
Telefonnummer (frivilligt)
Berätta om ditt ärende till NTM Media *

Läs vår personuppgiftspolicy här. Fält märkta med * är obligatoriska