

ICA Kvantum Piteå
Ett helhetsgrepp om marknadsföring och kommunikation.
ICA Kvantum Piteå är en matvarubutik vars affärsidé är att erbjuda kunderna hög kvalité, lokalproducerade varor och tjänster och personlig service. De konkurrerar inte med låga priser. Här handlar kunder för det breda utbudet, personalens kunskap och service. Butiken är engagerad i samhällsfrågor och initierar samarbeten med det lokala förenings- och näringslivet. De har tidigare inte haft en plan för hur de ska belysa allt detta på ett enkelt, marknadsmässigt sätt. Det har vi hjälpt dem med.
- Marknads- och kommunikationsplanering
- PR-strategi och plan
- Film, foto och formgivning
- Strategi och publicering i sociala medier
- Kampanjplanering och produktion
- Utbildning i sociala medier


Utmaning
Utmaningarna har varit många för butiken, främst på grund av pandemin. De har tappat många besökare till den fysiska butiken då de har ett centrumnära läge. En annan utmaning har också varit att inte konkurrera med pris utan service och kvalité. Vi har hjälpt kunden med planering, strategi och produktion för att hantera dessa utmaningar och vi har istället försökt se utmaningarna som potentiella tillgångar.
Lösning
Vi har tagit helhetsansvar för all kommunikation och marknadsföring hos den lokala marknaden. Vi har hjälpt kunden att nå ut med sitt förbättringsarbete under pandemin, deras engagemang i sociala samhällsfrågor och lagt strategiskt fokus på att kommunicera butikens service och samarbeten.
Vi har bland annat hjälpt till det långsiktiga kommunikationsarbetet för att lyfta butikens service och tjänster men också deras omfattande omställningsarbete under pandemin.
Vi har tillsammans med kunden tagit fram ett personligt tilltal för att skapa engagemang och bygga relationer, främst i digitala kanaler. Vi har strategiskt jobbat för att kommunikationen ska bygga relationer och värden som gör att kunderna väljer ICA kvantum för deras utbud, värden och service.
Under pandemin hjälper vi också butiken med det omfattande omställningsarbete som det innebär att göra den fysiska butiken så trygg som möjligt samt hitta lösningar för butikens e-handel som har ökat över 300% under pandemin.


RESULTATET
- Enligt en oberoende kundundersökning gjord av ICA centralt har ICA Kvantum i Piteå har senaste halvåret arbetat bäst med att stärka sitt lokala varumärke av alla lokala ICA butiker i landet.
- Ökat PR- värde. Rikstäckande medier har publicerat reportage i både tv och press om ICA Kvantum och deras arbete med att minska smittspridningen av Covid-19. Inslag från Aktuellt och reportage i Expressen har publicerats efter effektivt och strategiskt PR-arbete tillsammans med kund.
- Under 1,5 månad ökade antalet Facebook-följare med 130%
”Vi har massvis med idéer, vi gör mycket men vi är dåliga på att planera och berätta om vad vi gör. Detta hjälper Norr Media oss med på ett strukturerat och effektivt sätt. Det gör att vi kan fokusera på det vi är bra på. Tack vare samarbetet hade vi nog aldrig vunnit pris som den butik som arbetar bäst med sitt lokala varumärke och samhällsengagemang”.
Daniel Stenmark, Butiksägare ICA Kvantum Piteå