

ICA Kvantum Ekängen
Andra värden än bara utbud
ICA Kvantum Ekängen är en av Eskilstunas största dagligvaruhandel och har i över trettio års tid levererat god service och varor av hög kvalitet till sina kunder. Butiken är miljöcertifierad och erbjuder ett brett sortiment av lokalproducerade och ekologiska varor.
Sörmlands Media har samarbetat med ICA Kvantum Ekängen sedan butiken öppnade 1991 och de har sedan dess frekvent annonserat med utbudsannonser i såväl tryckta som digitala medier. Denna gång önskade de att fokusera på att lyfta butikens mjuka värden och göra sina kunder mer medvetna om vad ICA Kvantum Ekängen faktiskt står för. De ville lyfta de viktiga kärnvärden som annars inte syns i den vanliga utbudsannonseringen.
- Nativeartiklar
- Utbudsannonsering






FYRA ARTIKLAR
På initiativ av medierådgivaren Malin Sahlberg kom de fram till att använda nativeartiklar för att förmedla sina budskap. Nativeartiklar är ett sätt att kommunicera ett företags kärnvärden genom att skapa engagemang och väcka känslor hos mottagaren, vilket är ett utmärkt annonsmedel när man som i Ica Kvantum Ekängens fall vill nå ut med sina mjuka värden. I samråd med sin medierådgivare kom de därför fram till att göra nativeartiklar i kombination med sin vanliga utbudsannonsering i såväl digitala som tryckta medier. Kampanjen skapades med fyra nativeartiklar där respektive artikel stod för ett eget innehåll och budskap som en i taget publicerades under hösten och vintern 2021.
De artiklar och ämnen som behandlades var:
- Här går det lokala hand i hand med goda smaker
– Frukt- & gröntavdelning - Här är köttet en del av ett hantverk
– Köttavdelning - Samarbetet som gör skillnad på riktigt
– Samarbete med Eskilstuna Stadsmission - ”Våra kunder är våra kunder och för dem vill vi göra vårt bästa”
– Vår affärsidé: Bäst i stan på mat
ICA Kvantum Ekängens nativekampanj deltog även i Sörmlands Medias tävling Årets Bästa Annons.
”Vid min första kontakt med ICA Kvantum Ekängen kom vi överens om att vid ett och samma tillfälle genomföra löpande intervjuer och fotograferingar till varje artikel, där jag under en förmiddag fick möjlighet att träffa nyckelmedarbetare som kunde lyfta respektive artikels viktiga budskap. När jag samlat den information jag behövde producerade jag sedan två versioner av varje artikel – en anpassad efter att gå digitalt och en efter att gå i tryck. Tillsammans med bilder och utbudsannonserna visade det sig att kampanjen fick ett mycket bra upplägg.”


Resultatet
I Sörmlands Medias RAM-mätningar fick kampanjen ett mycket bra resultat, framför allt i engagemangsvärdena. Detta är ett tecken på att det finns ett högt läsvärde för mottagaren. Utöver det har butiken själva mottagit en hel del positiv respons från sina kunder direkt.
”Produktionen av denna kampanj var otroligt smidig, från redaktören som skrev artiklarna till kreatören som sedan formgav dem till den tryckta tidningen. Helheten, från mediekontakt till slutprodukt, har varit otroligt professionellt! Vi har fått en otrolig boost av fina kommentarer från våra kunder både på sociala medier och i butiken. Det känns otroligt kul att nå ut och få berätta om våra värderingar och de viktiga samarbeten vi gör. ”
”Det är fantastiskt roligt och givande att arbeta med en kund som är så framåt och medveten, och som vågar ta sina egna steg framåt, som dessutom ledde till något så bra som detta.”